1- Çöp Indeksi
Ekonomist Michael McDonough* tarafından
ortaya atılan bu teori gayri safi yurtiçi hasıla ile çöp artışı arasındaki
ilişkiden bahsetmektedir. Teorinin temel mantığı; insanların daha fazla ürün
satın almasının beraberinde daha da fazla iş artışı getireceği temeline
dayanır. Bu basit ikili ilişkiden yola çıkarak da ürünlerin kullanımının
ardından ortaya çıkan çöplerin miktarının azalmasının kötüye giden bir
ekonominin işaretçisi olduğundan bahsetmektedir.
2- Ruj Indeksi
İlk
olarak Estee Lauder isimli kozmetik firmasının patronu Leonard Lauder
tarafından ortaya atılmış bir teoridir. Lauder’in ortaya attığı düşünceye göre ekonominin
belalı bir durumu olduğu anlarda, ruj satışları artmaktadır. İddialara göre
kadınlar görece daha az masraflı olan kozmetik ürünlerini, daha pahalı olan
elbise, ayakkabı gibi ürünler ile ikame edebilmektedirler. Fakat son olarak ortaya çıkan kanıtlar kozmetik
üreticilerinin ekonominin kötü durumunda olup olmadığına bakmaksızın kara geçme
niyetinde olduklarını göstermektedir.
3- Erkek Donu Indeksi
Amerikan
Merkez Bankası eski başkanı Alan Greenspan tarafından yakinen takip edilen bir
ekonomik teoridir. Teoriye göre ekonominin değişken ve oynak olduğu dönemlerde
erkekler iç çamaşırı alımı eylemlerini ertelemektedirler. Madalyonun diğer tarafına bakıldığında; Erkek
iç çamaşırı satışlarının artması ise, ekonominin yakın bir zamanda
toplarlanacağının göstergesi olarak karşımıza çıkmaktadır.
4- Hamburger Indeksi
Farklı
bir ülkenin ekonomisi anlaşılmak istendiğinde sanırım Mc Donalds’dan daha iyi
bir gösterge olamaz. 80’lerin ortalarında çıkan Big Mac Indeksi, ortalama bir
işçinin bir adet Big Mac satın alabilmek için kaç saat çalışması gerektiği
parametresi ile ölçülebilmektedir.
5- Etek Boyu Indeksi
Ekonomist
George Taylor tarafından 1926’da ortaya atılan Etek Boyu Indeksi temel olarak
ekoninin iyi olduğu dönemlerde etek boyunun kısaldığı görüşünü savunmaktadır.
Diğer taraftan bakıldığında da etek boylarının uzaması ekonominin aşağıya doğru
giden bir eğilimde olduğunu göstermektedir. Diğer sıradışı ekonomik teorilerin
aksine etek boyu indeksi tarihsel seyir boyunca da incelendiğinde genel olarak
doğruluğunu net şekilde göstermektedir.
6- Gökdelen Indeksi
90’ların
sonunda yaygınlaşan bu teoriye göre “Dünya’nın en büyük binası” sloganlarının
yaygınlaşmasının, ekonominin kötüye gideceği bir dönemin eli kulağında
olduğunun habercisi olarak nitelendirilmektedir. Bu teorinin tarihsel süreçte birkaç
kanıtını görmek istersek de en spesifik örnek olarak Amerika’da başlayıp Dünya’yı
kasıp kavuran büyük buhran ile o zamanlar “Dünya’nın en büyük binası” sloganı
ile efsaneleşen Empire States binasının yapımının aynı tarihe denk gelmesini
gösterebiliriz.
Not: Çeviriler ve yorumlar günahıyla sevabıyla bana aittir. "Ne inanacağım be sana" dersen buradan alıntı yaptığım sayfaya ulaşıp kendin çevirebilir ya da ufak ufak uzayabilirsin.
0 comments :
Yorum Gönder